Søk
Partier
Arbeiderpartiet
Fremskrittspartiet
Høyre
Kristelig Folkeparti
Miljøpartiet De Grønne
Rødt
Senterpartiet
Sosialistisk Venstreparti
Uavhengig representant
Venstre
Løfter
Om oss
Holder de ord
legges ned i løpet av 2020.
Forslag
▶ Vis søk og filtre
▼ Skjul søk og filtre
(914 forslag)
Du ser etter forslag behandlet av
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
og har fått
914
treff.
Fjern alle filtre
Søk
Vedtatt
Ja
(330)
Nei
(584)
Sesjon
2016-2017
(201)
2015-2016
(120)
2014-2015
(128)
2013-2014
(35)
2012-2013
(168)
2011-2012
(104)
2010-2011
(96)
2009-2010
(62)
Komiteeer
X
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
(914)
Sakstyper
Alminneligsak
(627)
Budsjett
(197)
Lovsak
(90)
Dokumentgrupper
Melding
(229)
Proposisjon
(290)
Representantforslag
(395)
Kategorier
Aksjer
(2)
Arbeidsliv
(211)
Arbeidsvilkår
(7)
Barn
(14)
Barnehager
(156)
Bibliotek og litteratur
(4)
Bygningsvesen
(6)
Den norske kirke
(201)
Departementer
(162)
Domstoler
(3)
EU/EØS
(180)
Elektrisitet
(20)
Familie
(5)
Finanser
(30)
Fiskeomsetning
(161)
Fiskerier
(165)
Folkehelse
(174)
Forskning
(310)
Forurensning
(41)
Fredsarbeid
(159)
Funksjonshemmede
(185)
Fylker
(10)
Fylkeskommunenes økonomi
(162)
Grunnloven
(5)
Grunnskole
(437)
Havbruk
(161)
Helseinstitusjoner
(4)
Helsepersonell
(11)
Helsevesen
(46)
Husbanken
(60)
Høgskoler
(288)
Høyere utdanning
(384)
Idrett
(6)
Innvandrere
(181)
Internasjonalt samarbeid
(186)
Kommunenes økonomi
(179)
Kommuner
(11)
Kommunikasjonsteknologi
(19)
Kriminalomsorg
(72)
Kultur
(39)
Kulturvern
(167)
Landbruk
(162)
Lokalforvaltning
(32)
Menneskerettigheter
(171)
Miljøvern
(165)
Nordisk samarbeid
(2)
Næringsliv
(159)
Næringsutvikling
(51)
Personvern
(18)
Polarområder
(161)
Privatskoler
(212)
Rettsvesen
(2)
Samer
(174)
Sjøfart
(4)
Skattefradrag
(9)
Skogbruk
(41)
Skoler
(406)
Spesialundervisning
(202)
Språk
(8)
Statens personalpolitikk
(1)
Statsbudsjettet
(161)
Statsforfatning
(2)
Statsforvaltning
(29)
Statslån
(175)
Strafferett
(1)
Studiefinansiering
(188)
Svalbard
(163)
Svangerskap
(5)
Sysselsetting
(21)
Traktater
(3)
Trossamfunn
(205)
Trygder
(5)
Ungdomsarbeid
(77)
Universiteter
(268)
Utdanning
(335)
Utenrikssaker
(31)
Utviklingssamarbeid
(47)
Veterinærvesen
(161)
Videregående skoler
(365)
Voksenopplæring
(216)
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og Karin Andersen om styrket spesialpedagogisk oppfølging i en inkluderende skole» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen sikre at alle elever med behov for spesialundervisning får rett til opplæring av fagpersoner med godkjent relevant utdanning.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å styrke barns rettigheter til spesialpedagogisk oppfølging innenfor rammene av fellesskapet gjennom å styrke lovverket og øke den spesialpedagogiske kompetansen i skolen og i kommunene.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen iverksette en helhetlig opprustning av PP-tjenesten.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen i samråd med sektoren se til at alle skoler skal ha tilgang på lærere med fordypning innen spesialpedagogikk.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for at alle elever med behov for spesialundervisning får opplæring av fagpersoner med pedagogisk eller spesialpedagogisk kompetanse.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen styrke lærernes kompetanse ved at spesialpedagogikk blir en obligatorisk del av lærerutdanningene og er et prioritert fag i etter- og videreutdanningsstrategien «Kompetanse for kvalitet».
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å lovfeste retten til Statpeds tjenester.
2016-2017
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og Karin Andersen om en tillitsreform i skolen» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen, i nært samarbeid med profesjonen, utarbeide en tillitsreform i skolen som ivaretar skolens brede kunnskapssyn, bygger på tillit til lærerne og legger til rette for økt profesjonelt handlingsrom.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen foreslå tiltak for kvalitetsvurdering av skolen som motvirker økt konkurranse og rangering av skoler.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge følgende overordnede prinsipper til grunn for en tillitsreform i skolen
2016-2017
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Geir Sigbjørn Toskedal, Line Henriette Hjemdal, Geir Jørgen Bekkevold og Anders Tyvand om en stortingsmelding om en styrket kulturskole for framtiden» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge fram en egen stortingsmelding om en styrket kulturskole for framtiden.
2016-2017
Legge «Lærelyst – tidlig innsats og kvalitet i skolen» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen sikre at kandidater med bachelor i praktiske og estetiske fag fortsatt kan gis unntak fra krav om mastergrad og kan tas opp til PPU.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge fram en melding for Stortinget om biblioteksektoren, og inkludere skolebibliotekenes og universitetsbibliotekenes rolle i utdanningene.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen vurdere en gjennomgang av det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet (NKVS) og komme tilbake til Stortinget på egnet måte.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen videreutvikle kvalitetsvurderingssystemet med vekt på at det skal fange en større bredde av skolens mål og i større grad skal fungere som pedagogisk støtte og et verktøy for dem som jobber i skolen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen sørge for å innføre en oppfølgingsordning der ekstra bistand og veiledning tilbys til et hensiktsmessig antall kommuner/skoler ut fra utarbeidelse av et bredere og mer helhetlig sett med indikatorer som gjenspeiler skolens brede samfunnsoppdrag, i tillegg til Fylkesmannens skjønnsmessige vurderinger.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen sørge for at tilbudet om bistand og veiledning i oppfølgingsordningen som hovedregel er frivillig, men også vurdere hvorvidt Fylkesmannen skal kunne pålegge veiledning til kommuner/skoler som over tid ikke gir et opplæringstilbud av tilfredsstillende kvalitet.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen utarbeide en helhetlig plan for å styrke etter- og videreutdanningstilbudet innenfor bredden av skolens fag og kompetanseområder, samt vurdere å innføre kompetansekrav i flere av skolens fag.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag til innføring av kompetansekrav for lærere som skal undervise i praktisk-estetiske fag.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen ikke etablere en såkalt fast nedre grense for kvalitet i grunnskolen.
2016-2017
Stortinget vil be regjeringen om, i samarbeid med sektoren, å videreutvikle det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet som et læringsstøttende og pedagogisk verktøy, og som ivaretar en større bredde av skolens mål.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om at det ikke kan stilles lokale krav til kartlegging og dokumentasjon ut over det som kreves i forskriftene til opplæringslova.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen innlemme de nasjonale utvalgsprøvene i skriving og de frivillige karakter- og læringsstøttende prøvene i det nasjonale kvalitetsvurderingssystemet.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen gjennomføre nasjonale prøver som utvalgsprøver.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen avvikle Norges deltakelse i Programme for International Student Assessment.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med forslag om plikt til å tilby intensiv opplæring for elever som ikke har forventet progresjon i et fag.
2016-2017
Legge «Humaniora i Norge» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen iverksette tiltak slik at fylker og kommuner i større grad oppretter praksisplasser i skolen for studenter innenfor humaniora.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen utrede hvordan man i alle høyere utdanninger kan organisere egne emner som inneholder kritisk tenkning, innsikt i vitenskapsteori, kildekritikk og tverrfaglige tilnærmingsmåter.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen ta initiativ til at utvikling av læremidler inkluderes i meritteringssystemet for universiteter og høyskoler.
2016-2017
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Iselin Nybø, Trine Skei Grande og Sveinung Rotevatn om Lærerløftet 2.0» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen utrede om det er behov for å beskytte lærertittelen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge fram tiltak for økt rekruttering til læreryrket, inkludert gjennomføringsmål for kvalifiseringsstipend, tiltak for å rekruttere flere lærere fra andre yrker, for å beholde lærere som er i skolen i dag og for å rekruttere lærerutdannede i andre yrker tilbake til arbeid i skolen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen vurdere å starte en nasjonal rekrutteringskampanje for å rekruttere de riktige kandidatene som både kan bli gode lærere, trives med å arbeide med barn og unge og har forutsetninger og interesse for å bl i gode lærere i skolen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen om i samarbeid med berørte parter å utarbeide en helhetlig plan for utvikling av etter- og videreutdanningstilbudet innenfor alle skolens fag- og kompetanseområder for å bedre lærernes muligheter for kompetansepåfyll.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen komme tilbake til Stortinget med en oversikt over hvordan de nye kompetansekravene har slått ut i skolen, inkludert en oversikt over hvor mange lærere som ennå har behov for mer kompetansepåfyll for å oppfylle de nye kompetansekravene innen fristen i 2025. .
2016-2017
Stortinget ber regjeringen ta et nasjonalt initiativ til å rydde opp i byråkrati, rapportering og rutiner som kan ta fokus fra kjerneoppgavene til skolene, framfor å pålegge kommunene og skolene flate kutt uavhengig av kommunenes eget arbeid med å sikre effektiv og hensiktsmessig skoledrift og -utvikling.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen som en del av arbeidet med karriereveier innføre et nytt utdanningsnivå, «ph.d.-lærer», for ansatte i undervisningsstilling i skoleverket, som kan følges opp i avtaleverket mellom partene i arbeidslivet.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen oppheve kravet om karakteren 4 eller bedre i matematikk fra videregående opplæring for inntak til lærerutdanningen, og gå i dialog med aktørene i skole- og utdanningssektoren for å utarbeide et inntaksreglement som i mindre grad er knyttet til en spesifikk fagkarakter.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge fram tiltak for å legge til rette for utvikling av flere universitetsskoler.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen om i samarbeid med berørte parter å utarbeide en plan for utvidelse av videreutdanningstilbudet for lærere, slik at blant annet samfunnsfag, KRLE og naturfag samt fag som kan heve kompetansen på IKT-pedagogikk, veiledning og spesialpedagogikk, kan bli et reelt tilbud for flere lærere, og som del av dette vurdere innfasing av kompetansekrav i relevante fag.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme sak for Stortinget med en vurdering av hvordan staten kan bidra til at økte krav til lærerne reflekteres i lønnsnivået, og hvordan staten kan bidra til at videreutdanning og etterutdanning gir konkrete utslag i lønn.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen vurdere å øke statens andel av kostnadene til videreutdanning slik at læreren får full arbeidstidskompensasjon.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge fram en plan for hvordan skolebyråkratiet kan reduseres med 25 pst. slik at læreren får mer tid til hver enkelt elev.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen vurdere alternative modeller for en rett og plikt til etter- og videreutdanning for lærere og legge fram en slik vurdering i forbindelse med statsbudsjettet for 2018. .
2016-2017
Stortinget ber regjeringen beskytte lærertittelen ved å innføre en sertifiseringsordning for lærere i samråd med berørte parter i skolesektoren, som skal sees i sammenheng med rett og plikt til kompetanseheving.
2016-2017
1
2
3
4
5
…
Neste ›
Siste »
Last ned:
CSV
|
TSV