Søk
Partier
Arbeiderpartiet
Fremskrittspartiet
Høyre
Kristelig Folkeparti
Miljøpartiet De Grønne
Rødt
Senterpartiet
Sosialistisk Venstreparti
Uavhengig representant
Venstre
Løfter
Om oss
Holder de ord
legges ned i løpet av 2020.
Forslag
▶ Vis søk og filtre
▼ Skjul søk og filtre
(69 forslag)
Du ser etter forslag for sesjonen
2012-2013
som ligger i kategorien
Videregående skoler
og har fått
69
treff.
Fjern alle filtre
Søk
Vedtatt
Ja
(17)
Nei
(52)
Sesjon
X
2012-2013
(69)
Komiteeer
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
(68)
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
(1)
Sakstyper
Alminneligsak
(49)
Budsjett
(20)
Dokumentgrupper
Dokumentserien
(1)
Melding
(31)
Proposisjon
(20)
Representantforslag
(17)
Kategorier
Arbeidsliv
(21)
Barnehager
(19)
Den norske kirke
(19)
Departementer
(19)
EU/EØS
(20)
Fiskeomsetning
(19)
Fiskerier
(19)
Folkehelse
(19)
Forskning
(20)
Fredsarbeid
(19)
Funksjonshemmede
(20)
Fylker
(1)
Fylkeskommunenes økonomi
(19)
Grunnskole
(52)
Havbruk
(19)
Høgskoler
(20)
Høyere utdanning
(23)
Innvandrere
(20)
Internasjonalt samarbeid
(20)
Kommunenes økonomi
(19)
Kulturvern
(19)
Landbruk
(19)
Menneskerettigheter
(19)
Miljøvern
(19)
Næringsliv
(19)
Polarområder
(19)
Privatskoler
(20)
Riksrevisjonen
(1)
Samer
(20)
Skoler
(53)
Spesialundervisning
(20)
Statsbudsjettet
(19)
Statslån
(20)
Studiefinansiering
(20)
Svalbard
(19)
Trossamfunn
(19)
Universiteter
(20)
Utdanning
(30)
Veterinærvesen
(19)
X
Videregående skoler
(69)
Voksenopplæring
(21)
Legge representantforslag fra stortingsrepresentantene Tord Lien, Mette Hanekamhaug og Bente Thorsen om opprettelse av realfagsgymnas ved protokollen.
Legge representantforslag fra stortingsrepresentantene Dagrun Eriksen, Knut Arild Hareide og Kjell Ingolf Ropstad om å løfte lærerens stilling i grunn- og videregående skole ved protokollen.
Opprette et nasjonalt tilbud om etter- og videreutdanning for PP-tjenesten.
Legge om På rett vei – kvalitet og mangfold i fellesskolen ved protokollen.
Styrke ressursene til rådgivningstjenesten i grunn- og videregående skole, samt sikre at rådgiverne har nødvendig kompetanse.
Igangsette prøveprosjekt i inntil ti kommuner der lærer og skoleleder på den enkelte skole, i samråd med PP-tjenesten, bemyndiges til å ta beslutning om spesialpedagogiske tiltak rettet mot enkeltelever.
Snarest mulig iverksette forpliktende nasjonale rekrutteringsplaner for å sikre tilstrekkelig antall kvalifiserte lærere i barnehage og grunnopplæring.
Ta initiativ overfor KS og lærerorganisasjonene for å utforme og innføre nye karriereveier for lærere.
I dialog med KS, sikre alle lærere rett og plikt til videreutdanning.
I dialog med KS finne nødvendige grep for å heve statusen ved læreryrket.
Innføre rett til påbygging til studiekompetanse for elever med fagbrev og med virkning fra de elevene som starter på yrkesfag Vg1 eller Vg2 skoleåret 2013/2014.
Fremlegge en helhetlig nasjonal strategi for satsing på kvalitet i høyere utdanning og fagskoleutdanning.
Styrke praksisselementene i lærerutdanningen.
Legge fram forslag med konkrete tiltak for å øke innslaget av andre yrkesgrupper i skolen.
Innføre et særskilt videreutdanningsløft for tilsatte i grunnskolen som mangler undervisningskompetanse.
Snarest legge frem en melding om endringer i grunnskolelærerutdanningen slik at det blant annet legges mer vekt på praksis og forbedringer relatert til utdanningens innhold, og at det samtidig stadfestes en klar tidsfrist for overgang til en femårig, mastergradsbasert grunnskolelærerutdanning.
Erstatte dagens Vg3-tilbud i skole for elever som ikke får tilbud om læreplass med et 2-årig løp med kombinasjon skole og opplæring i bedrift.
Sørge for at finansiering av fagskolene tilbakeføres til staten snarest mulig.
Sørge for at tegnspråk gjøres tilgjengelig som valgfag i ungdomsskolen.
Utarbeide en nasjonal tverrdepartemental plan for voksnes læring som skal synliggjøre og gi et bedre tilbud av relevant og god etter- og videreutdanning.
Fremme en plan for bedre å innlemme formålsparagrafen i alle fag og på alle nivåer i skolen.
Legge til rette for etablering av nasjonale videregående skoler innen realfag.
Sikre at alle nytilsatte lærere reelt omfattes av en veiledningsordning.
Øke statens andel til videreutdanning av lærere til 60 pst.
Fremme de nødvendige forslag om fra høsten 2014 å innføre én time fysisk aktivitet hver dag for elever i grunnskolen, med en tilsvarende økning av rammetimetallet.
Fastsette et konkret måltall – 25 pst. – for reduksjon i antall byråkratiserende statlige rundskriv, forskrifter mv.
Legge frem en fireårig opptrappingsplan med sikte på å øke antallet personell i skolehelsetjenesten med 1 000.
Opprette et partssammensatt «regelråd» som skal etterprøve konsekvenser av nye regler og endringer i eksisterende regler i skolesammenheng, med sikte på å redusere byråkratiet og frigjøre mer tid til lærernes kjernefunksjoner i skolen.
Videreføre utdanningsprogram for medier og kommunikasjon som et yrkesfaglig program, eventuelt som et «hybridprogram» basert på et annet løp enn 2+2-modellen.
I samarbeid med partene vurdere nærmere en avsluttende sertifisering i tilknytning til en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
Legge fram et opplegg for en obligatorisk mentorordning i form av et introduksjonsår for nyutdannede lærere.
Fastsette en forpliktende tidsfrist for når alle skoler og øvrige undervisningsbygg skal være universelt utformet.
Innføre en sertifiseringsordning for lærere i samråd med berørte parter i skolesektoren, som skal sees i sammenheng med rett og plikt til kompetanseheving.
Legge om Riksrevisjonens undersøkelse av fagopplæring i bedrift ved protokollen.
Ta initiativ for mer effektiv formidling av lærlingeplasser på tvers av fylkesgrenser.
Ta initiativ til mer ambisiøse måltall for offentlige virksomheters inntak av lærlinger og trappe opp tilskuddet til lærebedriftene.
Legge representantforslag fra stortingsrepresentantene Erna Solberg, Elisabeth Aspaker, Svein Harberg, Henning Warloe og Elisabeth Røbekk Nørve om nye initiativ for å løfte yrkesfagene ved protokollen.
Legge til rette for at erfarne fagfolk får mulighet til å skaffe seg pedagogisk tilleggskompetanse og utdanne seg til lærere i yrkesfag.
Sørge for at elevene på yrkesfaglige program får opplæring i bruk av relevante verktøy.
Legge til rette for tidligere fornyet eksamen i alle fag i videregående opplæring i hele landet.
Stimulere til at elever i hele landet kan få tilbud om tekniske og allmenne fag (TAF).
Sørge for at forskriftsendringen om yrkesretting av fellesfagene på yrkesfaglige utdanningsprogram følges opp av skolene og skoleeierne slik at elevene får mer yrkesrelevant undervisning i fellesfagene.
Gå i dialog med fylkeskommunene for å redusere antall studieplasser på Vg3-påbygningsåret, vurdere opptakskrav og parallelt trappe opp innsatsen for å skaffe nok læreplasser.
Avvikle ordningen med Vg3 i skole som alternativ til læretid, og erstatte den med et toårig løp med kombinasjon skole og utplassering i bedrift for de som ikke får læreplass.
I statsbudsjettet for 2012 gjøres følgende endringer
Tilsagnsfullmakter Stortinget samtykker i at Kunnskapsdepartementet i 2013 kan.
Tilsagnsfullmakter Stortinget samtykker i at Nærings- og handelsdepartementet i 2013 kan gi tilsagn om tilskudd utover gitte bevilgninger, men slik at samlet ramme for nye tilsagn og gammelt ansvar ikke overstiger følgende beløp
På statsbudsjettet for 2013 bevilges under.
Diverse fullmakter Stortinget samtykker i at.
Merinntektsfullmakter Stortinget samtykker i at Fiskeri- og kystdepartementet i 2013 kan.
1
2
Neste ›
Siste »
Last ned:
CSV
|
TSV