Søk
Partier
Arbeiderpartiet
Fremskrittspartiet
Høyre
Kristelig Folkeparti
Miljøpartiet De Grønne
Rødt
Senterpartiet
Sosialistisk Venstreparti
Uavhengig representant
Venstre
Løfter
Om oss
Du besøker nå de gamle nettsidene våre. Se våre nye sider
her
.
Forslag
▶ Vis søk og filtre
▼ Skjul søk og filtre
(29 forslag)
Du ser etter forslag med sakstype
Alminneligsak
som ligger i kategorien
Spesialundervisning
og har fått
29
treff.
Fjern alle filtre
Søk
Vedtatt
Ja
(11)
Nei
(18)
Sesjon
2016-2017
(16)
2011-2012
(9)
2010-2011
(4)
Komiteeer
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
(29)
Sakstyper
X
Alminneligsak
(29)
Dokumentgrupper
Melding
(12)
Representantforslag
(17)
Kategorier
Barnehager
(9)
Forskning
(9)
Funksjonshemmede
(4)
Grunnskole
(29)
Kommunenes økonomi
(8)
Kommuner
(8)
X
Spesialundervisning
(29)
Videregående skoler
(9)
Voksenopplæring
(9)
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken og Karin Andersen om styrket spesialpedagogisk oppfølging i en inkluderende skole» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen sikre at alle elever med behov for spesialundervisning får rett til opplæring av fagpersoner med godkjent relevant utdanning.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å styrke barns rettigheter til spesialpedagogisk oppfølging innenfor rammene av fellesskapet gjennom å styrke lovverket og øke den spesialpedagogiske kompetansen i skolen og i kommunene.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen iverksette en helhetlig opprustning av PP-tjenesten.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen i samråd med sektoren se til at alle skoler skal ha tilgang på lærere med fordypning innen spesialpedagogikk.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen legge frem en plan for at alle elever med behov for spesialundervisning får opplæring av fagpersoner med pedagogisk eller spesialpedagogisk kompetanse.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen styrke lærernes kompetanse ved at spesialpedagogikk blir en obligatorisk del av lærerutdanningene og er et prioritert fag i etter- og videreutdanningsstrategien «Kompetanse for kvalitet».
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om å lovfeste retten til Statpeds tjenester.
2016-2017
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Audun Lysbakken, Torgeir Knag Fylkesnes og Karin Andersen om økt lærertetthet for en inkluderende fellesskole» ved protokollen.
2016-2017
Legge «Representantforslag fra stortingsrepresentantene Line Henriette Hjemdal, Hans Fredrik Grøvan, Geir Sigbjørn Toskedal og Anders Tyvand om økt lærertetthet og en maksgrense for gjennomsnittlig gruppestørrelse på skolenivå» ved protokollen.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen framskaffe et kunnskapsgrunnlag om den reelle situasjonen i Skole-Norge vedrørende klassestørrelse og lærertetthet for hvert av grunnskolens trinn.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen redegjøre for hvordan Stortingets vedtak fra 18. juni 2003, om at klassedelingstallet skal ligge til grunn som minstenivå for ressurstildeling også etter at bestemmelsen om klassedeling er opphevet, blir fulgt opp.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen fremme forslag om hvordan en nasjonal bestemmelse for lærertetthet i grunnskolen kan innføres på skole- eller kommunenivå.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen innføre en norm for lærertetthet i ordinær undervisning (gruppestørrelse 2) på skolenivå.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen utrede en modell for innføring av en norm for lærertetthet som i løpet av maksimalt 4 år sikrer at den gjennomsnittlige gruppestørrelsen på skolenivå ikke overstiger 15 elever i 1.–4. trinn og 20 elever på 5.–10. trinn i ordinær undervisning.
2016-2017
Stortinget ber regjeringen utrede en modell for lærerressursnorm på henholdsvis skolenivå og kommunenivå, med sikte på en gjennomsnittlig gruppestørrelse som ikke overstiger 16 elever i 1.–4. trinn og 24 elever på 5.–10. trinn i ordinære timer.
2016-2017
Meld. St. 18 (2010–2011) om læring og fellesskap – vedlegges protokollen.
2011-2012
Igangsette prøveprosjekt i inntil ti kommuner der lærer og skoleleder på den enkelte skole, i samråd med PP-tjenesten, bemyndiges til å ta beslutning om spesialpedagogiske tiltak rettet mot enkeltelever.
2011-2012
Utarbeide en ny lovparagraf i opplæringslova som gir CI-opererte rett til også å velge forsterket talespråkopplæring.
2011-2012
Stimulere til erfaringsutveksling mellom kommuner som har etablert nye rutiner for hjem–skole-samarbeid, for å tydeliggjøre foreldrenes rolle som støtte for sine barn, i grunnopplæringen.
2011-2012
Komme tilbake til Stortinget med sak om et nasjonalt løft for skolehelsetjenesten.
2011-2012
Endre opplæringslovens bestemmelser om leksehjelp slik at hjelpen kan settes inn på de trinn skolen anser det pedagogisk mest virkningsfullt.
2011-2012
Lovfeste obligatorisk språkkartlegging for alle barn etter fylte tre år, i barnehage eller på helsestasjonen, i den hensikt å avdekke eventuelle behov for hjelpetiltak for at barnet skal være best mulig forberedt ved skolestart.
2011-2012
Fastsette kvalitetskrav og tidsfrister for saksbehandling i PP-tjenesten, slik at sakene kan avgjøres raskere og hjelpen settes inn tidligere.
2011-2012
Legge fram en forpliktende opptrappingsplan for å øke antallet spesialpedagoger i norsk skole.
2011-2012
Dokument 8:122 S (2010-2011) - representantforslag fra stortingsrepresentantene Tord Lien, Elisabeth Aspaker, Dagrun Eriksen og Trine Skei Grande om å fryse prosessen med nedleggelse av statlige grunnskoler for hørselshemmede - vedlegges protokollen.
2010-2011
Meld. St. 18 (2010-2011), kapittel 6 - Læring og fellesskap - Tidlig innsats og gode læringsmiljøer for barn, unge og voksne med særlige behov - vedlegges protokollen.
2010-2011
Organisere Statped i fem regioner; Nord, Midt, Vest, Sør og Øst, for å sikre god tilgjengelighet til Statpeds tjenester i hele landet.
2010-2011
Inntil videre unngå nedleggelse av statlige grunnskoler på hørselsfeltet for å kunne sikre og opprettholde et kvalitativt godt opplæringstilbud til barn og unge, uavhengig av bosted.
2010-2011
Last ned:
CSV
|
TSV