Søk
Partier
Arbeiderpartiet
Fremskrittspartiet
Høyre
Kristelig Folkeparti
Miljøpartiet De Grønne
Rødt
Senterpartiet
Sosialistisk Venstreparti
Uavhengig representant
Venstre
Løfter
Om oss
Du besøker nå de gamle nettsidene våre. Se våre nye sider
her
.
Forslag
▶ Vis søk og filtre
▼ Skjul søk og filtre
(358 forslag)
Du ser etter forslag for sesjonen
2015-2016
som ligger i kategorien
Næringsutvikling
og har fått
358
treff.
Fjern alle filtre
Søk
Vedtatt
Ja
(162)
Nei
(196)
Sesjon
X
2015-2016
(358)
Komiteeer
Energi- og miljøkomiteen
(175)
Familie- og kulturkomiteen
(32)
Finanskomiteen
(23)
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
(21)
Kommunal- og forvaltningskomiteen
(39)
Kontroll- og konstitusjonskomiteen
(1)
Næringskomiteen
(66)
Utenriks- og forsvarskomiteen
(1)
Sakstyper
Alminneligsak
(133)
Budsjett
(217)
Lovsak
(8)
Dokumentgrupper
Dokumentserien
(1)
Melding
(126)
Proposisjon
(225)
Representantforslag
(6)
Kategorier
Arbeidsliv
(21)
Arbeidsvilkår
(38)
Avgifter
(25)
Banker
(21)
Barn
(32)
Barnehager
(91)
Barnevern
(32)
Bergverk
(45)
Bibliotek og litteratur
(32)
Boligsaker
(38)
Bygningsvesen
(38)
Den norske kirke
(53)
Departementer
(215)
Distriktspolitikk
(101)
EU/EØS
(194)
Elektrisitet
(237)
Energi
(196)
FN
(58)
Familie
(32)
Fangst
(41)
Finanser
(21)
Fiskeomsetning
(66)
Fiskerier
(66)
Folkehelse
(62)
Forbrukersaker
(73)
Forskning
(216)
Forurensning
(145)
Fredsarbeid
(21)
Funksjonshemmede
(91)
Fylker
(39)
Fylkeskommunenes økonomi
(80)
Grunnskole
(21)
Handel
(45)
Havbruk
(87)
Havner
(21)
Helsevesen
(59)
Husbanken
(80)
Husdyr
(107)
Høgskoler
(21)
Høyere utdanning
(21)
Idrett
(73)
Industri
(163)
Innvandrere
(91)
Internasjonalt samarbeid
(215)
Jernbaner
(21)
Jordbruk
(41)
Kartverk
(58)
Kommunenes økonomi
(157)
Kommunikasjonsteknologi
(100)
Kongen
(38)
Kriminalomsorg
(21)
Kringkasting
(32)
Kultur
(32)
Kulturvern
(190)
Kunst
(73)
Landbruk
(70)
Landbruksprodukter
(49)
Likestilling
(32)
Lokalforvaltning
(59)
Lotteri og spill
(32)
Luftfart
(21)
Massemedier
(32)
Menneskerettigheter
(91)
Merverdiavgift
(53)
Miljøvern
(145)
Naturskader
(99)
Naturvern
(99)
Norges bank
(21)
Næringsliv
(87)
X
Næringsutvikling
(358)
Olje og gass
(79)
Omsorgstjenester
(38)
Personvern
(38)
Polarområder
(79)
Politiske partier
(38)
Post
(21)
Priser og konkurranseforhold
(77)
Privatskoler
(21)
Regjeringen
(38)
Reindrift
(137)
Reiselivsnæring
(49)
Rettsvesen
(21)
Riksrevisjonen
(1)
Rusmidler
(91)
Samer
(91)
Sikkerhet til sjøs
(66)
Sivilrett
(90)
Sjøfart
(103)
Skatteadministrasjon
(21)
Skogbruk
(83)
Skoler
(21)
Sosiale tjenester
(32)
Spesialundervisning
(21)
Språk
(32)
Statens personalpolitikk
(59)
Statlig eierskap
(66)
Statsbudsjettet
(211)
Statseiendommer
(100)
Statsforvaltning
(104)
Statslån
(184)
Studiefinansiering
(42)
Svalbard
(124)
Svangerskap
(32)
Sysselsetting
(83)
Toll
(21)
Trossamfunn
(59)
Trygder
(53)
Ungdomsarbeid
(53)
Universiteter
(21)
Utdanning
(23)
Utenrikshandel
(125)
Utviklingssamarbeid
(212)
Valg
(38)
Vassdragsregulering
(58)
Vegtrafikk
(21)
Vegvesen
(21)
Veterinærvesen
(62)
Videregående skoler
(21)
Voksenopplæring
(59)
Økonomisk samarbeid
(21)
Dokument 3:8 (2015–2016) – om Riksrevisjonens undersøkelse av såkornfondenes resultater – vert lagd ved møteboka.
Legge «Kraft til endring – Energipolitikken mot 2030» ved protokollen.
Vurdere bruk av utviklingskontrakter for hydrogenferjer.
Fremme en sak til Stortinget innen våren 2017, hvor det gis en grundig gjennomgang av pågående prosesser og regelverksutvikling under EUs energiunion, og med orientering om hvilke grep som tas for å sikre norske energiinteresser.
I ny avtale og mandat for Enova sikre støtte til etablering av et nettverk av hydrogenstasjoner i de største byene og korridorene mellom, og sørge for at de første stasjonene etableres i 2017.
I forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2017 legge frem en gjennomgang av forsyningssituasjonen for biodrivstoff i dagens marked, herunder en faglig vurdering av bærekraften til ulike former for biodrivstoff som er på markedet i dag, samt en plan for en videre opptrapping av omsetningspåbudet for biodrivstoff til opp mot 11 pst. innen 2020.
Vurdere mulighetene for å innføre E10 (etanol 10 pst.) som ny bensinstandard.
Legge til rette for utvikling og innføring av fornybart drivstoff innen innenriks luftfart.
Senest i 2017 sørge for en støtteordning til realisering av demonstrasjonsprosjekt for flytende havvind og andre former for havbasert fornybar teknologi.
Legge til rette for økt bruk av fornybart drivstoff (biodrivstoff) med økt innblanding opp mot 40 pst. i transportsektoren.
Sikre at Enova har mulighet til å støtte realisering av lavutslippsteknologi i industrien og ren produksjonsteknologi innen alle de største norske industrigrenene, herunder nye produksjonsprosesser, hydrogen og biokarbon som reduksjonsmiddel, og skifte fra fossilt til fornybart råstoff i industrien.
I forbindelse med fremleggelsen av statsbudsjettet for 2017 – etter at EU-kommisjonens forslag til innsatsfordeling for ikke-kvotepliktig sektor er lagt frem – synliggjøre utslippsbanene for de enkelte sektorer innenfor ikke-kvotepliktig sektor.
I samarbeid med havneeierne, kartlegge behovet for utbygging og bruk av landstrømtilbud i alle større norske havner i forbindelse med Nasjonal transportplan 2018–2029.
Fastsette et mål om 10 TWh redusert energibruk i eksisterende bygg sammenlignet med dagens nivå.
I forslaget til Nasjonal transportplan for 2018–2029 fastsette måltall for antall lav- og nullutslippskjøretøy, herunder personbiler, varebiler, busser og tunge kjøretøy i 2025 som følger vedtatte klimamål og det teknologiske potensialet fra fagetatene.
Gjennom Enova utrede ulike modeller for å støtte infrastruktur og utrullingsprosjekter for biogassforsyning og -kjøretøy.
Legge til rette for at supplyfartøyer som opererer på norsk sokkel utvikler og tar i bruk null- og lavutslippsteknologi frem mot 2030, og vurdere ulike måter for å gjøre dette mulig.
Igangsette en utredning av verdikjeden og en finansieringsmodell for fangst og lagring av CO2.
Etablere et program for lavutslippsteknologi for olje- og gassektoren og slik bidra til lavutslippsløsninger i olje- og gassnæringen.
I forbindelse med fremleggelsen av Nasjonal transportplan 2018–2029 redegjøre for mulighetene for å ta i bruk hydrogen på de jernbanestrekningene som ikke i dag er elektrifisert.
I forbindelse med statsbudsjettet for 2017 legge frem en strategi for realisering av demonstrasjonsprosjekter for flytende havvind, og at det bevilges midler til dette formål i budsjettet for 2017.
Utrede hvordan Norge kan bli en betydelig aktør innenfor offshore vindkraft.
Med henvisning til dagens ordning til solenergi under Enova, utrede ulike tiltak til å stimulere til økt produksjon av solenergi i Norge, og framlegge en plan for dette i løpet av våren 2017.
Øke støtten gjennom Enova til utbygging av ladestasjoner for elbiler og sørge for at disse dimensjoneres slik at de kan imøtekomme den teknologiske utviklingen som foregår.
Etablere samarbeid mellom stat og kommune om utbygging av infrastruktur for landstrøm ved alle relevante havner.
Utvikle et program for smarte byer i Norge gjennom bruk av informasjonssystemer og kommunikasjonsteknologi for å levere bedre tjenester til innbyggerne, forbedre energieffektiviteten, kollektivtransporten og avfallssystemene, og bidra til en grønnere byplanlegging.
Fastsette et mål om 10 TWh redusert energibruk i eksisterende bygg sammenlignet med dagens nivå, og komme med en plan innen våren 2017 om hvordan dette kan gjennomføres.
Etablere ett offentlig ladepunkt per 10. elbil i de ti største byområdene, per 20. elbil ellers i landet, og ett hurtigladepunkt per 100. elbil.
Etablere sterkere ordninger for pilotering/uttesting av ny teknologi, herunder demonstrasjonsanlegg, hvor også driftsdeltakelse inkluderes.
Komme tilbake til Stortinget i løpet av høsten 2016 med en havvindstrategi.
Bidra til realisering av minst en fullskala demonstrasjonspark for flytende havvind i Norge innen 2020.
Øke fondet for klimateknologi, fornybar energi og energiomlegging til 100 mrd.
Innføre et bunnfradrag for effektavgift for hurtigladere på 5 000 kWh i måneden i forbindelse med statsbudsjettet for 2017.
Bidra til at alle fergestrekninger, der dette er mulig og kan gjennomføres, elektrifiseres innen 2030. Videre må lavutslippsteknologi vurderes og benyttes.
Legge fram forslag om en egen utjamningsordning for nettleie.
Videreføre dagens konsesjonsordning for fjernvarme etter energiloven.
Våren 2017 fremme en sak for Stortinget med forslag til ny ordning for støtte til ny fornybar energi for å erstatte dagens ordning med grønne sertifikater.
Sørge for at fossil energibruk fra person- og varebiler gradvis fases ut.
Sørge for at dagens avgifter på fossilt drivstoff og forurensende transportmidler gradvis økes, og fortsatt belønne null- og lavutslippsløsninger.
Etablere en støtteordning for utbygging av infrastruktur for hydrogenbasert transport, slik at hydrogenbaserte kjøretøy kan innpasses i det norske markedet.
Etablere et større forsknings- og teknologiprogram for å utvikle null- og lavutslippsløsninger i maritim sektor.
Etablere virkemidler, blant annet gjennom Enova, for overføring av teknologi for lave utslipp fra oljeindustrien til andre næringer og til sluttbrukere av olje og gass.
Legge fram en sak om en enhetlig tariffmodell for å oppnå en likeverdig nettariff i regionalnettet og sentralnettet for store forbrukere med høy brukstid (SFHB), og om hvordan en slik ordning raskt kan implementeres, slik at forutsigbarhet sikres for alle SFHB-bedrifter som er knyttet til regionalnettet.
Legge fram en utfyllende strategi for økt bruk av hydrogen i transport- og industrisektoren, der både analyser, mål og virkemidler utredes.
Etablere landstrøm for alle større havneanløp.
Utnytte handlingsrommet i EØS-avtalen for å sikre konkurransedyktige rammebetingelser for nye store investeringer i klimavennlig industri i Norge, herunder garantiordninger som ligger innenfor regelverket om statsstøtte i EØS-avtalen.
Utrede en støtteordning for nullutslippslastebiler og nullutslippsbusser, der dette er hensiktsmessig, for å dekke hele eller deler av merkostnadene transportører får ved å velge nullutslippsteknologi, og på egnet måte komme tilbake til Stortinget med hvordan dette kan gjennomføres.
Opprettholde og forsterke utenlandssatsingen til Statkraft gjennom en forutsigbar og stabil utbyttepolitikk over tid.
Legge til rette for utvikling og innføring av lav- og nullutslippsteknologi for gjenværende dieselstrekninger på jernbane.
Legge til rette for at LNG (flytende naturgass) som drivstoff blir mer tilgjengelig for skipsfarten.
1
2
3
4
5
…
Neste ›
Siste »
Last ned:
CSV
|
TSV