Søk
Partier
Arbeiderpartiet
Fremskrittspartiet
Høyre
Kristelig Folkeparti
Miljøpartiet De Grønne
Rødt
Senterpartiet
Sosialistisk Venstreparti
Uavhengig representant
Venstre
Løfter
Om oss
Holder de ord
legges ned i løpet av 2020.
Forslag
▶ Vis søk og filtre
▼ Skjul søk og filtre
(26 forslag)
Du ser etter forslag for sesjonen
2015-2016
som ligger i kategorien
Grunnskole
og har fått
26
treff.
Fjern alle filtre
Søk
Vedtatt
X
Nei
(26)
Sesjon
X
2015-2016
(26)
Komiteeer
Kirke-, utdannings- og forskningskomiteen
(26)
Sakstyper
Alminneligsak
(12)
Budsjett
(12)
Lovsak
(2)
Dokumentgrupper
Proposisjon
(14)
Representantforslag
(12)
Kategorier
Arbeidsliv
(12)
Barnehager
(12)
Den norske kirke
(12)
Departementer
(12)
EU/EØS
(12)
Fiskeomsetning
(12)
Fiskerier
(12)
Folkehelse
(14)
Forskning
(12)
Forurensning
(12)
Fredsarbeid
(12)
Funksjonshemmede
(15)
Fylker
(2)
Fylkeskommunenes økonomi
(12)
X
Grunnskole
(26)
Havbruk
(12)
Husbanken
(12)
Høgskoler
(12)
Høyere utdanning
(12)
Innvandrere
(12)
Internasjonalt samarbeid
(12)
Kommunenes økonomi
(12)
Kriminalomsorg
(12)
Kulturvern
(12)
Landbruk
(12)
Menneskerettigheter
(12)
Miljøvern
(12)
Næringsliv
(12)
Næringsutvikling
(12)
Polarområder
(12)
Privatskoler
(12)
Samer
(12)
Skogbruk
(12)
Skoler
(14)
Spesialundervisning
(12)
Statsbudsjettet
(12)
Statslån
(12)
Studiefinansiering
(12)
Svalbard
(12)
Trossamfunn
(12)
Ungdomsarbeid
(12)
Universiteter
(12)
Utdanning
(12)
Utviklingssamarbeid
(12)
Veterinærvesen
(12)
Videregående skoler
(14)
Voksenopplæring
(12)
Fremme forslag om gradvis innføring av mer fysisk aktivitet, med mål om én times daglig fysisk aktivitet for alle elever, i alle deler av opplæringen.
Fremme forslag om å innføre en ordning som sikrer elever på 1.–10. trinn minst én times fysisk aktivitet hver dag, innenfor rammene av dagens timetall.
Sikre elever en sterkere rett til å søke skoleplass over fylkesgrensene kun i de klart definerte tilfellene som er nærmere omtalt i merknader i Innst.
Om nærmere å utrede bestemmelsene for omfanget av opplæringsplikten og komme tilbake til Stortinget med forslag om dette.
Legge frem en melding for Stortinget om tegnspråkets stilling i Norge, og særlig tegnspråk i opplæringen, hvilke rettigheter tegnspra°kbrukere skal ha, og hvilke plikter offentlige myndigheter og andre instanser skal ha overfor tegnspra°kbrukere og utviklingen av tegnspråket og tegnspra°kkulturen.
Redegjøre om status for tiltak 15 i St.meld.
Legge frem en plan for Stortinget for det statlige tegnspråklige skoletilbudet.
Komme tilbake til Stortinget med et forslag til lovfesting av elevenes rett til ett leirskoleopphold i løpet av grunnskolen.
Fremme forslag om at alle elever skal ha en lovfestet rett til tilbud om et leirskoleopphold i løpet av grunnskolen, eller en annen overnattingstur av flere døgns varighet og med et pedagogisk opplegg i tråd med kompetansemål i skolens læreplaner.
Legge fram konkrete forslag og tidsplan for at alle norske skoler blir dysleksi- og dyskalkulivennlige.
Utrede hva det reelle utstyrsbehovet er ved skolene for å ivareta samtlige læreplanmål og relevansen i yrkesopplæringen med sikte på å innføre en toppfinansiering av særlig ressurskrevende utdanningsprogram.
Fortsatt gi opplæringstilskuddet til voksenopplæring som frie midler, som beskrevet i dagens finansieringsordning.
Innføre elleve måneders studiestøtte i løpet av inneværende stortingsperiode.
Komme tilbake til Stortinget med en egen sak om ulike rammebetingelser for universiteter og høyskoler, sett i lys av strukturendringene og Stortingets behandling av Meld. St. 18 (2014–2015) Konsentrasjon for kvalitet.
Komme tilbake med en utfyllende vurdering av nettbasert kompletterende undervisnings rolle og tilbud, i forbindelse med revidert nasjonalbudsjett for 2016.
Raskest mulig komme til Stortinget med en ferdig investeringsplan/køordning for investeringer og større vedlikeholdsprosjekter av bygg i universitets- og høyskolesektoren, samt en analyse og plan for sektorens fremtidige behov for utstyr.
Komme tilbake til Stortinget med en sak der konsekvensene av omleggingene i utdanningsstøtten synliggjøres, og det vurderes om inntektsgrensene for elever og lærlinger for å motta grunnstipend og bostipend er satt på riktig nivå.
I implementeringen av revidert finansieringssystem for universiteter og høyskoler og i oppfølgingen av den såkalte Andreassen-gruppens rapport foreta en gjennomgang av de statlige tilskuddene til private høyskoler.
Komme tilbake til Stortinget med forslag til endring av kompetansekravene, slik at lærere med fullført utdanning fra før 2014 fortsatt har full undervisningskompetanse.
Foreta en gjennomgang av om stipendsatsene for utstyr i videregående opplæring samsvarer med behovene for bøker og utstyr ved de enkelte utdanningsprogrammene.
Jevnlig, og minst én gang i hver stortingsperiode, forelegge for Stortinget en grundig analyse av basiskomponenten i finansieringssystemet for universitets- og høyskolesektoren, basert på avklarte kostnadsbærere og strategiske føringer.
Legge til rette for etablering av folkehøyskolen Sjunkhatten i Fauske kommune.
Legge frem en sak om hvordan innføre et tilbud om et skolemåltid i grunnskolen, finansiert og begrunnet som et folkehelsetiltak.
Innen utgangen av våren 2016 legge fram en plan med sikte på en gradvis innføring av et skolemåltid i grunnskolen.
Legge frem en sak om tidlig innsats i skolen, med særlig vekt på lese-, skrive- og regneferdigheter.
Sørge for at elever som har behov for det, raskt får tilbud om ekstra tilrettelagt opplæring, slik at alle som har forutsetning for det, har tilfredsstillende grunnleggende ferdigheter i lesing, skriving og regning innen utgangen av 2. trinn.
Last ned:
CSV
|
TSV