Søk
Partier
Arbeiderpartiet
Fremskrittspartiet
Høyre
Kristelig Folkeparti
Miljøpartiet De Grønne
Rødt
Senterpartiet
Sosialistisk Venstreparti
Uavhengig representant
Venstre
Løfter
Om oss
Holder de ord
legges ned i løpet av 2020.
Forslag
▶ Vis søk og filtre
▼ Skjul søk og filtre
(255 forslag)
Du ser etter forslag for sesjonen
2012-2013
som ligger i kategorien
Ferger
og har fått
255
treff.
Fjern alle filtre
Søk
Vedtatt
Ja
(28)
Nei
(227)
Sesjon
X
2012-2013
(255)
Komiteeer
Transport- og kommunikasjonskomiteen
(255)
Sakstyper
Alminneligsak
(132)
Budsjett
(123)
Dokumentgrupper
Melding
(125)
Proposisjon
(128)
Representantforslag
(2)
Kategorier
Banker
(123)
Departementer
(123)
Distriktspolitikk
(123)
EU/EØS
(123)
X
Ferger
(255)
Forskning
(123)
Forurensning
(123)
Funksjonshemmede
(123)
Fylkeskommunenes økonomi
(123)
Havner
(248)
Helsevesen
(123)
Internasjonalt samarbeid
(123)
Jernbaner
(248)
Kommunikasjonsteknologi
(123)
Luftfart
(248)
Polarområder
(123)
Politi og påtalemyndighet
(123)
Post
(123)
Priser og konkurranseforhold
(123)
Redningstjeneste
(123)
Samferdsel
(123)
Sikkerhet til sjøs
(248)
Sjøfart
(248)
Statlig eierskap
(123)
Statsbudsjettet
(123)
Statsforvaltning
(123)
Statslån
(123)
Vegtrafikk
(248)
Vegvesen
(255)
Legge representantforslag fra stortingsrepresentantene Siv Jensen, Bård Hoksrud, Arne Sortevik, Åse Michaelsen, Solveig Horne, Gjermund Hagesæter, Åge Starheim, Harald T. Nesvik og Per Sandberg om bygging av ferjefri E39 basert på prosjektfinansiering og prosjektorganisering ved protokollen.
1. Stortinget ber regjeringen godkjenne bygging av prosjekt ferjefri E39 slik det er beskrevet i hovedrapport datert desember 2012. Det gjøres utenfor rammen av ny Nasjonal transportplan 2014–2023 og med avklart, forutsigbar, langsiktig, statlig finansiering til prosjektet.
Meld. St. 26 (2012–2013) Nasjonal transportplan 2014–2023 – vedlegges protokollen.
Gjennomføre endringer i lostjenesten med sikte på å redusere antall losinger gjennom økt bruk av farledsbevis, samt å redusere avgifter og gebyrer knyttet til lostjenesten.
Legge til rette for at en større del av avkastningen fra Statens pensjonsfond utland («Oljefondet») tas i bruk som investeringer i veier, jernbane og annen samferdselsinfrastruktur.
Legge en forpliktende plan for konvertering av signalsystemene til den europeiske standarden ERTMS.
Øke jernbanetransportens konkurransekraft ved å forsere bygging av kryssingsspor på viktige godsstrekninger.
Styrke satsingen på jernbanefaglig utdanning, blant annet ved å gjøre den mer uavhengig av Jernbaneverket.
Ta initiativ til at det utarbeides en Nordisk transportplan.
Utarbeide en egen nasjonal motorveiplan, enten som tillegg til statsbudsjettet for 2014 eller som egen stortingsmelding.
Konkurranseutsette tårntjenestene ved norske flyplasser.
Legge frem egen sak om nasjonalt prosjekt for å utvikle transportknutepunkt som kan sikre at de ulike transportmidlene kan fungere effektivt sammen.
Gjennomgå kjørevegsavgiften på jernbanen, med hensikt å kartlegge hvordan den bør utformes for å oppnå en konkurransenøytral infrastruktur med et mangfold av tilbydere.
Arbeide for en konkurransenøytral eierstruktur av alle offentlige godsterminaler, med like driftsvilkår overfor alle operatører.
Sette inn avbøtende strakstiltak mot dødsulykker på veinettet ved å gjennomføre sikring av ulykkespunkter og -strekninger hvor det er kartlagt høy ulykkesrisiko.
Åpne for konkurranse om persontransport med tog, og gradvis avvikle NSBs monopol gjennom å åpne for kjøp av persontransporttjenester fra andre aktører.
Gjennom et offentlig-privat samarbeid planlegge for opp mot 80 døgnhvileplasser og spesielt tilrettelegge for dette der det bygges ny vei.
Sørge for at nattfergetilbudet på strekningen Volda–Folkestad blir opprettholdt for å opprettholde dagens beredskap.
Starte et offentlig-privat samhandlingsprogram mellom myndigheter og bransje for å styrke konkurranseevnen til sjøtransporten, blant annet gjennom å kartlegge varestrømmer for å få et bedre grunnlag for å overføre mer gods fra vei til sjø.
Iverksette tiltak som styrker konkurransen i markedet for godstransport med jernbane, slik at det blir mer attraktivt å frakte gods på skinner.
Utrede modell for statlig låneordning for samferdselsformål, og legge dette frem for Stortinget i forbindelse med nasjonalbudsjettet for 2014.
Muliggjøre videreforsendelse av bagasje til de sluttdestinasjoner der tollbehandling er tilgjengelig på flyplassen.
Inkludere bruk av ekspressbåt som tiltak innenfor kollektivtransport i de 4 største byområdene (mellom by og nærmeste nabokommuner) i tildeling av midler fra henholdsvis Belønningsordning og Bymiljøpakker.
I løpet av 2014 legge frem egen sak om motorsyklenes rolle i norsk samferdsel.
Gjennomføre en mulighetsstudie for å øke bruk av sjøbasert kollektivtransport sammen med aktuelle fylkeskommuner.
Raskest mulig implementere hovedanbefalingene i NOU 2012:16 Samfunnsøkonomiske analyser i statens veileder i samfunnsøkonomisk analyse.
Endre konsesjonsvilkårene for Moss Lufthavn, Rygge, slik at tak på antall flybevegelser fjernes og åpningstid settes til kl.
Utrede bruk av tog med to etasjer for å utvide togkapasiteten.
Fremlegge for Stortinget en statusrapport for universell utforming på alle transportområder.
Iverksette nye tiltak for å redusere bruk av salt på norske veier.
Modernisere og revidere havneloven, med sikte på å åpne for at havner kan organiseres som aksjeselskaper.
Innføre skattefritak for arbeidsgiverbetalte kollektivkort.
Utrede mulighetene for å redusere kapitalkostnadene og lånebelastningen ved OPS- og bompengeprosjekter, fortrinnsvis ved å gi selskapene tilgang på statlige lån til markedsmessige betingelser, statlige refinansieringsgarantier til markedsmessige betingelser eller andre målrettede tiltak der statens kredittverdighet benyttes til å redusere finansieringsrisiko.
Vurdere Stad skipstunnel som et OPS-prosjekt.
Gjennomføre en betydelig reduksjon av planleggingstiden for samferdselsprosjekter, i første rekke med mål om å halvere tidsbruken.
Fremme en sak som presenterer ulike løsninger for hvordan Stortinget i fremtiden skal kunne vedta nasjonale planer med mål, rammer, tiltak og finansiering, og hvordan fagetatene kan overta ansvaret for detaljer og gjennomføring.
Bygge vei og jernbane raskere gjennom å redusere planleggingstiden, samordne innsigelser bedre og organisere større vei- og jernbaneutbygginger som egne prosjekter der offentlig-privat samarbeid brukes som gjennomføringsstrategi.
Legge til rette for at skip som ligger til kai i offentlige havner, bør pålegges å benytte landstrøm der dette er tilgjengelig.
Opprette et vegtilsyn uavhengig av eksisterende transportetater, og gi dette ansvaret for tilsyn med både veier og kjøretøy.
Legge til rette for egne sykkelekspressveier til bykjerner og sentraliserte næringsområder.
Legge frem sak om utnyttelse av mulighetene intelligente transportsystemer (ITS) gir i transportsektoren, eksempelvis for trafikksikkerhet og kollektivtrafikken.
Sørge for en forpliktende finansiering av viktige kollektivtransportløsninger i de største byene, fortrinnsvis gjennom å gi statlige investeringstilskudd etter prinsippet om samsvarende medfinansiering av lokale tilskudd (50/50 fordeling).
Sette i gang følgende OPS-prosjekter i løpet av kommende NTP-periode
Videreføre rentekompensasjonsordningen for fylkesveiene.
Utforme bilavgiftene slik at de oppfordrer til miljøvennlig og sikker transport.
Legge til rette for at godstog og langdistansetog skal kunne prioriteres i jernbanenettet mellom kl.
Konkurranseutsette tårntjenestene og etablere et sterkere nordisk samarbeid for underveistjenestene.
Etablere instrumenter for å måle utviklingen i kollektivtilbudet, slik at det blir enklere å sammenlikne storbyregionenes resultater opp mot hverandre.
Planlegge for full utbygging av InterCity-strekningene i Østlandsområdet, prioritere kryssingsspor på viktige godstraseer og skinnegående transport i og rundt storbyene.
Bidra til at storbyregionene innen 2030 har utviklet et bærekraftig kollektivnett basert på de smarteste transportløsningene, innovativ og miljøvennlig teknologi, enkelt tilgjengelig for alle.
1
2
3
4
5
…
Neste ›
Siste »
Last ned:
CSV
|
TSV