1. Rammene til samferdselsformål i planperioden 2014–2023 økes med 17,92 mrd. kroner ut over regjeringens forslag slik at midler som stilles til rådighet for samferdselsformål økes med 27,92 mrd. kroner, jf. fordeling i følgende tabell:
Økonomiske rammer, avvikende fra regjeringens forslag. Årlig gjennomsnitt. Mill. 2013-kroner.
Formål | Regjeringens forslag NTP 2014–2023 | Kristelig Folkepartis forslag NTP 2014–2023 | Økning |
Kap. 1350 Jernbaneverket | 16 781 | 17 381 | 600 |
Kap. 1330 post 711) | - | 250 | 250 |
Kap. 1330 post 60 Belønningsordning kollektivtiltak | 923 | 1423 | 500 |
Kap. 1320 post 61 Rentekompensasjon for transporttiltak i fylkene | 228 | 1000 | 772 |
Kap. 1330 post 61 Tilskudd bybaner | - | 200 | 200 |
Kap. 1320 post 23/30 Statens vegvesen | 31 155 | 31 605 | 450 |
Kap. 1301 post 722) Infrastruktur El-bil Transnova | 20 | 20 | |
Effektiviseringsgevinst | -10 | ||
Sum økning | 1 792 |
1) Ny post: Belønningsordning for gang- og sykkelvei.
2) 50 mill. kroner første fire år.
2. Økte midler innenfor disse hovedrammene fordeles i tråd med Kristelig Folkepartis merknader i Innst. 450 S (2012–2013).